1. Discuţia – esenţa adevărului
1.1. Definirea “discuţiei”.
Scopul discuţiilor.
Este cunoscut de către toţi dictonul “Adevărul se
naşte în discuţie”, dar există şi un altul, cu caracter diametral opus: “Despre
gusturi nu se discută”. Şi totuşi, aceste adevăruri incontestabile nu se
contrazic.
În istoria culturii comunicării s-au manifestat duferite
poziţii faţă de discuţie ca factor social. Kant considera discuţia “esenţa
vieţii”, fiind de părere că dialogul este necesar chiar şi în monologul
gândirii de unul singur, considerând că a gândi înseamnă a vorbi cu tine
însuţi, a te auzi, deşii nu există un ineterlocutor.
► Conform DEXI – lui, discuţia
este schimbul de păreri, de propuneri, de
critici referitoare la o chestiune, cu scopul de a o studia mai bine şi de a o
soluţiona, este o conversaţie, o cercetare, o examinare a unei probleme.(p.
585)
► Scopul oricărei discuţii este de a soluţiona în comun o problemă şi de a
scoate la iveală adevărul.
În continuare, vom examina discuţia dintre interlocutori
şi modalităţile de confruntare a diverselor puncte de vedere asupra uneia şi
aceleiaşi probleme.
- Fiecare persoană ţine la opinia sa ca la ceva foarte
scump şi, de aceea, în multe discuţii le vine greu să cedeze, dacă nu sunt
persuadaţi cu argumente convingătoare.
- Vom remarca din start dificultatea psihologică a
unei discuţii în contradictoriu, dat fiind faptul că ambii inerlocutori tind
spre biruinţă. Confruntarea psihologică a celor care discută ceva în
contradictoriu decurge într-o atmosferă încordată, indiferent de faptul
dacă se va ajunge la un punct de vedere comun sau dacă ambii interlocutori vor
rămâne pe poziţii iniţiale.
- În cadrul discuţiilor în contradictoriu, pot fi
atestate două atitudini: constructivă, menită să găsească o soluţie
satisfăcătoare, şi distructivă,
atunci când părţile au tendinţa de a nu ceda nimic.
1.1.
Principii de
realizare a discuţiei:
•
Principiul securităţii ambelor părţi
•
Principiul orientării decentralizate
•
Principiul caracterului adecvat al celor recepţionate
În calea spre
recepţionarea adecvată a raţionamentelor interlocutorului, pot fi următoarele bariere:
ü
particularităţile
intelectuale limitate;
ü
starea fiziologică şi
psihologică critică la momentul dat;
- îngâmfarea,
ambiţia;
ü
invidia, ura,
disconsiderarea;
ü
stereotipurile de gândire;
ü
persistenţa unor dogme
etc.
Cauzele care împiedică stabilirea adevărului şi care
conduc la discuţii distructive, sunt:
ü
Omul nu se poate stăpâni
întotdeauna pentru a asculta punctul de vedere al interlocutorului;
ü
Scopul unui interlocutor
este premeditat: de a-l răpune cu orice preţ pe partenerul de comunicare;
ü
Partenerul de discuţie
este permanent întrerupt, ceea ce-l împiedică să demonstreze justeţea tezelor
sale;
ü
Unul din interlocutori se
agaţă permanent de aspecte neesenţiale şi partenerul de discuţie nu-şi mai
poate concentra atenţia, se plictiseşte;
ü
Atenţia celui inclus în
discuţie e concentrată asupra aspectului exterior al interlocutorului, a
ţinutei, a felului de a vorbi al acestuia;
ü
Oponentul e prea sigur de
faptul că informaţiile pe care le deţine sunt suficiente pentru rezolvarea
problemei în cauză şi de aceea nu acordă atenţie faptului că poate există şi o
altă opinie.
2. Genurile discuţiilor
Discuţiile sunt de
diferite genuri: apodictice,
euristice, sofistice.
1.
Discuţiile apodictice sunt cele care exprimă raporturi şi legături esenţiale între lucruri şi
fenomene şi însuşirile lor; care exclud posibiltatea unei poziţii
indiscutabile.
2.
Discuţia euristică are loc în cazul când unul
dintre interlocutori acceptă punctul de vedere al celuilalt, însă nu înainte de
a i se fi adus argumente întru susţinerea tezei.
3.
Discuţiile sofistice. Aceste discuţii au
intenţia de a opune cu orice preţ punctul propriu de vedere, de a nu ceda, ba
chiar de a căuta, prin diferite şiretlicuri să producă o impresie de obiectivitate
şi de gândire logică.
3. Modalităţi de realizare a
discuţiilor constructive
3.1.
Fazele de realizare a discuţiei constructive:
1. Organizaţională, când se
dezvăluie sensul discuţiei;
2. Acceptarea de către
participanţi a alternativei şi argumentarea punctelor de vedere sdoptate.
3. Desfăşurarea discuţiei ca
atare: întrebări, replici ale oponentului, ale participanţilor;
4. Conturarea şi
cristalizarea punctului/punctelor de vedere just/juste asupra chestiunilor
discutate şi argumentarea lor;
5. Formularea concluziilor cu
participarea activă, nu numai a oponenţilor, ci şi a celorlalţi, prezenţi la
discuţie.
6. Indicarea necesităţii
aplicării noii interpretări adoptate în domeniile respective ale vieţii.
3.2. Compoziţia discuţiei organizate:
● Introducerea în
discuţie făcută de către organizator pregăteşte
auditoriul pentru receptare, captivează atenţia, trezeşte interesul şi
încredrea. Acest lucru se obţine prin formula de adresare, prin sublinierea
actualităţii etc. Tot în această parte, ascultătorii se includ în discuţie, se
prezintă problema ca atare, se formulează tezele, se expune obiectivul dorit,
se comunică planul discuţiei, se anunţă participanţii şi ordinea evoluării lor.
● În partea principală a discuţiei, se
rezolvă mai multe probleme:
- se dezvăluie esenţa noţiunilor luate în discuţie şi
legătura dintre ele;
- se formulează de finiţii;
- se lansează teze;
- se aduc argumentedinpartea tuturor oponenţilor;
- se face coeziunea dintre cele discutate în plan
teoretic şi cel practic, formulându-se sugestii şi srgumentându-le.
● În încheiere, se scoate încă o
dată în evidenţă concluzia, se consultă opinia celor prezenţi privind
modalitatea de realizare a coeziunii dintre teorie şi practică şi se formulează
probleme de perspectivă.
În
contextul de mai sus, semnalăm şi greşeli frecvente în organizarea discuţiilor,
pentru a le evita pe viitor:
- numărul prea mare de chestiuni puse în
discuţie;
- discutarea superficială/formală;
- abaterle nejustificate de la tema discuţiei;
- lipsa concluziilor pe marginea celor
discutate
3.5. Aptitudini importante pentru
discuţie
Aptitudinile care caracterizează un bun comunicator sunt
numeroase. Dintre ele le vom enumera pe cele considerat a fi importante:
• a fi bine documentat
despre variate subiecte sau a fi la curent cu principalele ştiri din lume;
•
a arăta interes faţă de interlocutor;
•
a fi în stare să schimbe foarte uşor subiectul discuţiei;
•
a se adapta la partenerul de comunicare;
•
a face declaraţii şi a-şi expune părerile bazându-se pe cunoaştere şi
experienţă;
•
a privi interlocutorul drept în ochi;
•
a evita să corecteze greşelile gramaticale sau de pronunţie ale
interlocutorului în public;
•
a nu întrerupe interlocutorul;
•
a accepta şi a face complimente cu
eleganţă;
•
a nu exagera în privinţa propriilor interese;
•
a-şi da seama când începe să plictisească interlocutorul;
3.6. Subiecte ce trebuie evitate într-o discuţie:
• sănătatea personală.
• sănătatea altor persoane.
• subiecte controversate când nu se cunoaşte de care parte sunt
interlocutori.
• ghinioanele personale.
• subiecte banale şi plictisitoare.
• bârfe dăunătoare.
4. Polemica şi valoarea ei ca factor social
4.1.
Definirea şi caracteristica polemicii
Termenul polemică este
preluat în limba română din franceză ( “polémigue”) cu semnificaţia: “discuţie în contradictoriu; luptă de idei cu
privire la o problemă literară, ştiinţifică, polotică etc” [DEXI, p.1501].
Polemica are caracter de contraversă şi presupune, în
relaţiile de comunicare, o atitudine critică, combativă a interlocutorilor. În
polemică intră persoanele cu sterotipuri ale gândirii, cu viziuni proprii
formate, care nu pot fi schimbate cu una cu două..
Polemica e mai mult decât o discuţie rudamentară,
deoarece ultima nu presupune prezenţa neapărat a punctelor de vedere diamentral
opuse. O discuţie obişnuită poate clarifica doar unele lucruri percepute
nebulos. Polemica este însă o adevărată luptă de idei şi cei ce intră în ea
ştiu ce vor, dar nu ştiu cum să acţioneze.
Sub aspectul formei sale, polemica este de două feluri: scrisă şi orală. În această ordine de idei, privită sub aspectul eficienţei,
polemica poate fi constructivă sau distructivă.
4.2. Reguli generale de întreţinere a polemicii
Ca şi în discuţiile obişnuite, în polemică succesul
depinde de actualitatea temei, de claritatea problemelor formulate pentru
confruntarea de opinii, de argumentele aduse, pe baza cărora se ajunge la
concluzii. Trebuie să ţinem cont de faptul că nu orice deveregenţe de opinii
merită să fie puse în discuţie numai cele cu valoare principală.
Deci în polemică are importanţă:
- ce se discută în
contradictoriu;
- de ce se discută;
- cum se discută;
- cu cine se
discută.
4.3. Cerinţi de ordin psihologic în realizarea polemicii
Oratorul inclus în polemică trebuie să respecte unele
cerinţe de ordin psihologic şi moral:
- este inadmisibil să se recurgă la exagerarea unor
merite ale oponentului, în scopul de a-i slăbi vigilenţa atunci când i se dă
lovitura de graţie;
- Nu se recomandă ca, atunici când se câştigă lupta, să
se etaleze emoţiile de bucurie, lezând amorul-propriu al adversarului;
- În cazul comiterii unor inexactităţi, este necesar să
se recunoască faptul fără nici o ezitare;
- Nu se recomandă să se declare cu toată fermitatea că
oponentul nu are dreptate. Lucrul acesta se face prin argumente, fără a leza
demnitatea prin aceste afirmaţii;
- E bine să se facă complemente cu sinceritate şi să se
accepte complementele făcute la proprie cu eleganţă
4.4. Recomandaţii de conduită în cadrul polemicii constructive
Discuţiile în contradictoriu vor fi constructive, dacă
interlocutorii vor respecta regulile de conduită adecvate situaţiei de
comunicare:
- În timpul expunerii aserţiunilor oponentului, privirea
trebuie să fie concentrată asupra acestuia, astefl dând de înţeles că acesta
este ascultat şi că merită atenţie;
- Dacă unele gânduri din cele spuse de oponent sunt
cunoscute, el nu trebuie întrerupt, comunicându-i despre aceasta: interlocutorul
trebuie ascultat totuşi cu răbdare, pentru ca şi cei prezenţi să perceapă
despre ce este vorba;
- Dacă unele teze formulate de oponent prezintă interes,
este raţional să-i cerem să le argumenteze.
4.5. Recomandaţii de conduită în cadrul polemicii cu tentă distructivă
Cel mai greu de întreţinut sunt discuţiile distructive,
în care un interlocutor face uz de anumite tertipuri. Ele necesită o deosebită
rezistenţă, însă există şi unele remedii ce pot să niheleze intenţiile negative
ale partenerului de discuţie, şi să direcţioneze polemica spre luarea unor
decizii eficiente. Vom examina în continuare unele tertipuri de comunicare
ale interlocutorilor şi modalităţile de combatere (Tab. .1):
Tertipuri de comunicare
|
Modalităţi de combatere
|
|
1. Interlocutorul extinde expunerea în afara temei discutate, cu scopul
de a eclipsa argumentele chiar în
etapa incipientă
|
Se precizează limitele discuţiei, obiectivul scontat, respingând antiteza
oponentului.
|
|
2. Extragerea din context a unor fapte lipsite de importanţă pentru teza
principală.
|
Oponentul trebuie întrebat care este tema discuţiei şi ce legătură are
aceasta cu faptele enunţate.
|
|
3. Oponentul formulează întrebări ce nu se referă la esenţa problemei
discutate sau întrebări cu sens opus, ignorând cele dovedite deja.
|
Oponentul este întrebat ce teză argumentează şi cu ce scop face acest
lucru ; oponentului i se solicită să-şi formuleze antitrza şi s-o
argumenteze.
|
|
4.
Oponentul face unele
presupuneri privind onoarea precară a adversarului şi astfel pune la îndoială
gândul just exprimat de acesta :
a). se transferă critica de la chestiunea discutată
asupra personalităţii interlocutorului;
b) i se atribuie oponentului unele afirmaţii lipsite de
dovezi ;
|
Adeversarului i se spune dimpotrivă un comliment, predispunându-l astfel
să-l asculte pe cel cu opinia contrară şi să-l aprecieze obiectiv.
a) se dezvăluie indirect tertipul printr-o observaţie de genul : de
ce sunt vinovaţi sătenii pentru greşeala făcută?
b) nu se intră în discuţie, nu se răspunde la provocaţia deschisă.
|
|
5. Oponentul denaturează
concluziile, argumentele expuise de adversar, spre a-l prezenta ca pe un om
lipsit de cultură, diletant.
|
E raţional de a încheia schimbul de
opinii, formulând concluzia ce se desprinde din cele “spuse” şi îi mulţumeşte
oponentului pentru o atare ”analiză”
|
|
6. Oponentul este doar în aparenţă
binevoitor, camuflându-şi poziţia faţă de cele discutate şi faţă de autorul
lor.
|
Se dezvăluie chipul adevărat al
oponentului prin mijloace umoristice, apoi se dezvăluie intenţiile lui
adevărate.
|
|
7. Se recurge la declaraţii goale
privind incompetenţa oponentului în chestiunea discutată.
|
Nu se manifestă delicateţe:
adversarul este întrebat cu ce scop se face acest lucru.
|
|
8. Se mizează pe unele greşeli
neînsemnate, pe unele dificienţe de exprimare spre a denatura adevărul expus
de vorbitor.
|
Oponentul este rugat să-şi exprime
opinia proprie privind soluţionarea problemei concrete.
|
|
9. Oponentul îşi schimbă permanent
poziţia, încercând a ocoli problema, neputând propune soluţii.
|
Nu este cazul să se insiste ca
oponentul să fie de acord cu cele exspuse de adversar. Discuţia poate fi
întreruptă.
|
|
11.Oponentul îl întrerupe grosolan pe vorbitor.
|
E raţional să se recurgă, în măsura posibilităţilor, la ironie, satiră,
sarcasm, parodie.
|
În concluzie, vom afirma următoarele:
În polenică nu e cazul să se mizeze pe
ajutorul cuiva, pe reacţia celor prezenţi şi, mai ales, pe persoane competente,
dar fricoase. Este necesar de a intra în polemică cu oamenii inteligenţi şi
bine intenţionaţi, şi nu cu persoane orgolioase, egoiste şi egocentriste.
4.5. Particularităţile întrebărilor, replicilor,
remarcelor în cadrul polemicii
În polemică sunt inevitabile întrebările diverse, precum
şi replicile, remarcele. Ele ajută la clarificarea sau precizarea unor
lucrururi, la înlăturarea îndoielilior. Tot ele pot exprima şi intenţii
răuvoitoare. Apariţia întrebărilor în procesul polemicii este un semnal că
oamenii au pătruns în esenţa celor discutate, că sunt interesaţi de problemă
sau, dimpotrivă, că vor să pună interlocutorul într-o situaţie dificilă.
Întrebările şi replicile pot apărea pe parcursul
dialogului şi la finele acestuia. În continuare, vom comenta succint tipurile
de întrebări folosite pe parcursul polmicii:
•
Întrebare capcană.
•
Întrebare în sens invers (contraîntrebarea)
•
Întrebarea-blocare
•
Întrebare-impunere,
•
Întrebarea-precizare
•
Întrebarea de tergiversare
•
Întrebarea retorică
Ţinându-se cont de genul întrebărilor folosite în
polemică, este important ca fiecare întrebare să fie utilizată în funcţie de
scopul urmărit de persoana care o formulează în raport cu starea psihologică,
cu pregătirea şi disponibilitatea pentru dialog a interlocutorului. Scopul
întrebărilor este de a lumina subiectul, motiv pentru care ele trebuie puse cu
grijă, pentru a evita impresia de interogatoriu.
În polemică, mai ales când există intenţii rău-voitoare,
oponenţii, pentru a se apăra, folosesc diferite remarce, replici diverse după
intenţie, după modul de formulare, prin ele combatându-se atacul părţii adverse,
afirmaţiile acestora. Ele pot fi binevoitoare, dar şi ironice, sceptive,
provocatoare, compromiţătoare, ofensatoare etc.
5. Modalităţi de
întreţinere a polemicii
5.1. Procesul de neutralizare a oponentului şi de apărare în polemică
Scoaterea la iveală a neadevărului constituie apărarea
poziţiei proprii a oponentului cu intenţii bune. Procesul neutralizării oponentului în polemică înseamnă dezvăluirea
neadevărului şi a intenţiilor acestuia. Vom urmări câteva procedee de
neutraliazare a oponentului în polemică:
1.
Localizarea discuţiei în contradictoriu sau fixarea limitelor
acesteia.
2.
Analiza discuţiei este făcută cu scopul de a
constata intenţia oponentului, ce se ascunde în umbra întrebărilor sal a
replicilor.
3. Determinarea tacticii, care se poate manifesta variat:
a). A
nu intra în discuţie
b). A se scuza sau a invoca un
pretext în cazul când realitatea contravine aserţiunilor oratorului, iar
oponentul insistă să obţină un răspuns imediat.
c). A justifica faptul că s-au comis unele inexactităţi, în situaţia
când, într-adevăr oponentului nu i se poate reproşa nimic cu referire la
chestiunea pusă în discuţie.
d). A susţine, în continuare,
propria opinie, în cazul când oponentul are intenţia de a compromite o idee
justă, în stadiul incipient al acesteia.
• Răspunsul la acest gen de întrebări şi replici poate fi:
a)
răspunsul cu anticipare
b) răspunsul după observaţia,
întrebarea, replica făcută de oponent
c) răspunsul întârziat
d) ignorarea observaţiei prin
lipsa răspunsului
Neutralizarea poziţiei proprii a oponentului are loc, în
cele mai dese cazuri, în mod indirect, deşi nu este exclusă şi operaţia dublă:
răsturnarea tezei, concluziei oponentului şi formularea, în locul acestora,
raţionamentele proprii. În ultimul caz, forţa de convingere e cu mult mai mare.
Aceasta se face prin:
• Critica poziţiei
oponentului, care se referă la:
a) critica
argumentelor neîntemeiate (scoaterea la iveală a izvorului informaţiei
denaturate) ce se referă la:
- demascarea
autorităţilor îndoelnice;
- aducerea de
argumente contrare celor prezentate de oponent);
b) Critica
demonstraţiei ca operaţie de logică ce se referă la:
- analiza
analogiilor greşite;
- analiza
inducţiei pripite;
- analiza
deducţiei neîntemeiate,
-
scoaterea în vileag a falsificărilor;
-
demonstrarea consecinţelor nedorite ce pot avea loc;
- scoaterea în vileag a şiretlicurilor oponentului etc.);
Nu trebuie să fie ignorate nici unele subtilităţi
psihologice din polemică, mai ales dacă a fost constatat că oponentul a recurs
la unele şiretlicuri răuvoitoare.
ü
Contra exemplul
ü
Intimidarea statistică.
ü
Lovitura de bumerang
ü
Tehnica contrazicerii indirecte a oponentului
ü
tehnica deturnării afirmaţiilor prin ecou.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu