joi, 16 aprilie 2015

INTERVIU


Indiscutabil că întâlnirea cu intervievatorii  nu este un exerciţiu  dinte cele mai uşoare, dar  de ea poate să depindă angajarea sau neangajarea în serviciu.
Desigur, că angajatorii sunt foarte diferiţi, dar oricum toţi sunt predispuşi spre un anumit fel de întrebări prin care doresc să afle, dacă persoana pe care o au în faţă este tocmai acea de care au nevoie.

Deseori aceştia pun un anumit tip de întrebări generale, dar nu totdeauna confortabile.
Deşi intervievatorii cunosc multe despre persoana pe care o au în faţă (din CV şi alte documente), oricum vor să observe cum se descurcă aceasta în diverse situaţii imprevizibile, sub presiune, care, sunt asemănătoare cu cele din viaţa reală.

Pentru a fi pregătit de această întâlnire  propunem să treci cu vederea peste unele  subiecte utile, care te pot pregăti de această întâlnire.

ÎN CELE CE URMEZĂ VEI LUA CUNOŞTINŢĂ:

- de cele  109 întrebări frecvente puse la un interviu;

- de modul în care urmează să te pregăteşti de  acest interviu;

- de ce prima impresie contează;

- despre strategia celor 5 întrebări pe care le poţi pune angajatorului;

- despre 5 modalităţi de a salva un interviu;

- despre cele 34 de greşeli posibile la un interviu;

- ce înseamnă să te pregăteşti de un interviu perfect;

- de ce eşti chemat la un al doilea interviu.

CELE MAI IMPORTANTE 109

ÎNTREBĂRI LA UN INTERVIU



1. Cum te-ai descrie?
2. Care sunt ţelurile tale în viată, inclusiv cele legate de cariera ta?
3. In ce fel (cum) te-a pregătit practica din (facultate) pentru cariera pe care vrei să o urmezi?
4. Te rog, descrie jobul ideal pentru tine.
5. Ce te-a influenţat să îţi alegi cariera aceasta?
6. In ce moment din viaţa i-ai ales această carieră?
7. Care sunt scopurile pe care ţi le-ai stabilit în cariera ta?
8. Ce îţi va fi necesar pentru a-ţi atinge scopurile, şi care sunt paşii pe care trebuie sa îi urmezi în aceasta privinţa?
9. Ce consideri că îţi trebuie pentru a avea succes in aceasta cariera?
10. Cum determini sau evaluezi succesul? Exemplifică una din realizările tale de succes.
11. Ai calităţile şi caracteristicile personale necesare pentru a avea succes în cariera pe care ţi-ai ales-o?
12. Care este realizarea ta de pe urma căreia ai avut cel mai mare câştig?
13. Dacă ai putea, cum ţi-ai planifica altfel cariera de pe perioada facultăţii?
14. Eşti mai motivat lucrând în echipă sau în mod individual?
15. Cum te-ai descrie prin prisma abilitaţii tale de a lucra într-o echipă?
16. Ce te motivează pentru a depune eforturi?
17. Data fiind investiţia pe care firma noastră o va face pentru a te angaja şi pregăti, poţi să ne dai un motiv pentru a te angaja?
18. Te poţi descrie ca o persoană condusă de scopurile pe care vrea să le atingă?
19. Descrie ce ai realizat pentru a-ţi atinge un scop personal.
20. Care sunt obiectivele pe termen scurt şi scopurile pe care ţi le-ai stabilit pentru tine însuţi?
21. Poţi descrie care sunt obiectivele şi scopurile tale pe termen lung?
22. Ce crezi că vei face peste 5 ani?
23. Cum te vezi peste 10 ani?
24. Cum îţi evaluezi abilitatea de a face faţă conflictelor?
25.Ai avut vreodată dificultăţi cu vre-un instructor/profesor sau şef? Cum ai rezolvat acest conflict?
26. Povesteşte-mi despre o problemă importantă cu care te-ai confruntat recent. Ai rezolvat-o cu succes?
27. Ai putea spune că poţi face faţă cu uşurinţă situaţiilor presante?
28. Ce calitate a ta sau trăsătura personală crezi că are cea mai mare contribuţie în cariera ta?
29. Care este slăbiciunea care ti-a creat cele mai mari dificultăţi la şcoală/liceu/iniversitate sau la servicii?
30. Care au fost motivele pentru care ai ales facultatea / universitatea pe care ai urmat-o?
31. Dacă ai putea să schimbi sau să îmbunătăţeşti ceva în ceea ce priveşte facultatea ta, care ar fi aceste lucruri?
32. Cum te ajută în cariera ta cursurile şi facultatea?
33. Care au fost cursurile din facultate care ţi-au plăcut cel mai mult? De ce?
34. Eşti tipul de persoană pentru care studiul individual a avut o influenţă pozitivă?
35. Descrie tipul de profesor care a avut cea mai benefică influenţă asupra ta.
36. Consideri că notele tale apreciază corect nivelul tău academic?
37. Ce planuri ai pentru viitor: vei continua studii, urma masteratul, alte cursuri sau te axezi doar pe cariera profesională  în baza celor însuşite?
38. Pentru a avea o contribuţie productivă asupra companiei/organizaţiei/instituţiei noastre, de ce pregătire suplimentară consideri că vei avea nevoie?
39. Descrie caracteristicile unui manager de succes.
40. De ce te-ai decis să cauţi un post în acest domeniu?
41. Spune-mi ce ştii despre firma noastră.
42. De ce te-ai decis să cauţi un post în această companie/organizaţie/instituţie?
43. Ai vreo zonă geografică preferată?
44. De ce crezi că ţi-ar plăcea să trăieşti în comunitatea în care este situată compania /organizaţia/instituţia
noastră?
45. Ar fi o problemă pentru tine să îţi schimbi domiciliul?
46. Cât de dispus ai fi să călătoreşti pentru acest job?
47. Ce este mai important pentru tine, jobul în sine sau salariul?
48. Care ar fi nivelul compensaţiei dintre cele două (jobul şi salariul) care te-ar mulţumi?
49. Care este nivelul salariului  pe care îl cauţi?
50. Descrie o situaţie în care ai putut să îţi foloseşti capacitatea de convingere asupra unei persoane, pentru ca aceasta să vadă lucrurile aşa cum vroiai.
51. Descrie o situaţie în care a trebuit să te hotărăşti pe moment cum să ieşi dintr-o situaţie dificilă.
52. Dă-mi un exemplu concret în care ţi-ai folosit judecata şi logica pentru a rezolva o problemă.
53. Prin exemple, convinge-mă că poţi să te adaptezi unei largi varietăţi de oameni, situaţii şi medii.
54. Descrie o perioadă în care ai avut parte de probleme şi stres care ţi-au testat capacitatea de a le face faţă.
55. Dă un exemplu de situaţie în care a trebuit să iei o decizie relativ repede.
56. Descrie o situaţie în care a fost nevoie să îţi foloseşti calităţile de a comunica în scris pentru a depăşi un punct critic important.
57. Povesteşte o situaţie în care a trebuit să te conformezi unei reguli/politici cu care nu erai de acord.
58. Dă-mi exemplu de obiectiv pe care ţi l-ai stabilit în trecut şi spune-mi cum ai reuşit să-ti atingi acel obiectiv.
59. Descrie care este cea mai importantă sau creativă prezentare pe care ai făcut-o pentru a-ţi face cunoscut şi înţeles punctul de vedere.
60. Spune-mi dacă a existat vreo perioadă în care a trebuit să treci peste atribuţiile tale pentru a-ţi rezolva un task.
61. Dă-mi un exemplu de situaţie în care ai reuşit să comunici cu succes cu o altă persoană chiar şi atunci când aceasta nu te plăcea (sau invers).
62. Câte odată este uşor să te implici „până peste cap”. Descrie o situaţie când a trebuit să ceri ajutor în cadrul unui proiect sau task.
63. Dă-mi un exemplu de cum ai aplicat cunoştinţele tale de la un curs în cadrul unui proiect al unui alt curs.
64. Descrie o situaţie în care alte persoane cu care lucrai la un proiect nu au fost de acord cu ideile tale. Ce ai făcut?
65. Descrie o situaţie în care ai aflat ca rezultatele tale nu erau pe măsură profesorului sau şefului tău. Ce s-a întâmplat? Ce ai făcut?
66. Spune-mi dacă ţi s-a întâmplat să ai un coleg care nu îşi îndeplinea partea de muncă. Ai spus cuiva? şi dacă da, cui? A luat managerul vreo măsură pentru a corecta atitudinea acestuia? Ai fost de acord cu acţiunea managerului?
67. Descrie o situaţie în care a trebuit să ajungi la un compromis sau să îi determini pe alţii să ajungă la un compromis.
68. Care sunt paşii pe care îi urmezi pentru a studia o problemă înaintea luării unei decizii?
69. Câteodată identificăm o problemă minoră şi o rezolvam înainte ca aceasta să devină problema majoră. Dă un exemplu de situaţie în care ai făcut acest lucru.
70. In rolul de lider al unui grup, a trebuit vreodată să corectezi sau să atenţionezi un angajat sau membru al grupului? De ce natura a fost atenţionarea? Care au fost paşii pe care i-ai urmat? Cum te-a făcut asta să te simţi? Cum te-ai pregătit?
 71. Aminteşte-ti dacă ai avut parte de o experienţă profesională în care şeful tău nu era disponibil pentru moment şi s-a ivit o problemă. Cum ai făcut faţă situaţiei? Cum te-ai simţit?
72. Aminteşte-ti de un proiect important şi complex. Care au fost paşii pe care i-ai urmat pentru a te pregăti şi pentru a termina proiectul? Ai fost mulţumit de rezultat? Care ar fi fost pasul pe care l-ai schimba sau l-ai fi schimbat dacă ţi-ar fi fost dată această posibilitate?
73. Care a fost cea mai importantă sarcină pe care ai avut-o? Care a fost rolul tău?
74. Cum ţi s-a părut trecerea de la liceu la facultate? Ai avut probleme de adaptare?
75. Dă-mi exemplu de situaţie în care a trebuit să te adaptezi rapid unor schimbări inevitabile. Cum te-au afectat?
76. Compară şi diferenţiază perioadele în care munca ta a fost peste aşteptări cu perioadele în care munca ta a fost sub aşteptări.
77. Descrie situaţii in care nu ai fost foarte mulţumit de realizările tale. Ce ai făcut in aceasta privinţa?
78. Care a fost nivelul tău de succes în educaţia ta? Ce ai făcut pentru a atinge acest nivel?
79. Cum a fost diferită evaluarea performanţelor tale făcută de care tine faţă de cea făcută de profesorii tăi? Cum ai făcut faţă situaţiei?
80. Poţi dă exemple de experienţe profesionale satisfăcătoare şi nesatisfacatoare?
81. Pentru ce fel de şef lucrezi cel mai bine? Exemplifica.
82. Descrie nişte proiecte sau idei (nu neapărat ale tale) care au fost implementate sau duse la capăt cu succes, în primul rând datorită eforturilor tale.
83. Descrie o situaţie care a necesitat îndeplinirea simultană a mai multor taskuri. Cum te-ai organizat? Care a fost rezultatul?
84. Ce cai ai găsit pentru a face activitatea şcolara sau jobul mai uşoare sau pentru a deveni mai eficient?
85. Cum determini priorităţile în programarea timpului tău? Exemplifică.
86. Povesteşte o situaţie în care calitatea de bun ascultător te-a ajutat – poate o situaţie în care ceilalţi nu prinseseră ideea cheie a problemei.
87. Ce experienţă ai în ţinerea unor prezentări? Care au fost cele mai reuşite experienţe ale tale în ţinerea unor discursuri?
88. Spune-mi care a fost cea mai dificilă experienţă legată de relaţia cu clienţii, căreia a trebuit să-i faci faţă
– poate un client iritat sau nervos. Ce ai făcut şi care a fost rezultatul?
89. Dă un exemplu de situaţie în care a trebuit să lucrezi cu o persoană dificilă. In ce sens era dificilă acea persoană? Cum te-ai descurcat?
90. Dă exemplu de situaţie în care te-ai confruntat cu o persoană care nu te plăcea. Cum te-ai descurcat?
91. Dă un exemplu de situaţie în care ai făcut ceva care i-a ajutat pe alţii să fie mai entuziaşti.
92. Dă un exemplu de situaţie dificilă în care era de dorit să îţi păstrezi o atitudine pozitivă. Ce ai făcut?
93. Dă un exemplu de situaţie în care a trebuit să iei o decizie importantă. Cum ai luat decizia? Cum are efect aceasta asupra ta astăzi?
94. Dă un exemplu de situaţie în care a trebuit să convingi o altă persoană să acţioneze într-un anumit mod. Ai avut succes?
95. Spune-mi dacă a existat o situaţie când a trebuit să lucrezi cu o persoana dificilă. Cum ai făcut faţă situaţiei?
96. Spune-mi dacă a existat o situaţie când a trebuit să faci faţă mai multor responsbilităţi. Cum ţi-ai organizat taskurile?
97. Spune-mi dacă ţi s-a întâmplat să fie nevoie să iei o decizie, deşi nu aveai toate informaţiile necesare.
98. Ai vreo sugestie pentru compania noastră?
99. Care a fost contribuţia ta cea mai importantă în cadrul companiei pentru care ai lucrat cel mai recent?
100. Care este cea mai mare greşeală pe care ai făcut-o?
101. Descrie o situaţie în care a trebuit să utilizezi materiale de referinţă pentru a scrie o lucrare. Care a fost subiectul acesteia? Care au fost materialele pe care le-ai studiat?
102. Dă-mi un exemplu de situaţie în care un coleg ţi-a criticat munca în faţa celorlalţi. Cum ai răspuns? Cum a afectat acel incident comunicarea ta cu celelalte persoane?
103. Dă-mi un exemplu de situaţie în care ai păcălit un profesor sau şef asupra unei idei sau probleme. Cum ai procedat? Care a fost rezultatul?
104. Descrie sistemul pe care îl foloseşti pentru a urmări mai multe proiecte simultan. Cum îţi organizezi activitatea astfel încât să termini proiectele înainte de termen? Cum te concentrezi asupra muncii?
105. Dă-mi un exemplu de situaţie în care ai găsit o soluţie inovativă pentru compania/firma la care lucrai? Ce rol au avut ceilalţi angajaţi?
106. Descrie o anumită problemă pe care ai rezolvat-o pentru şeful sau profesorul tău? Ce rol au avut ceilalţi? Care a fost rezultatul?
107. Descrie o anumita situaţie în care ai convins colegi de-ai tăi care nu se agreau să lucreze împreună. Cum ai reuşit acest lucru? Care a fost rezultatul?
108. Da-mi un exemplu de situaţie în care n-ai reuşit să fii gata cu un proiect la termen. Ce nu ai reuşit să faci? Care au fost consecinţele? Ce ai invadat din asta?
109. Descrie o anumită situaţie în care ai lăsat la o parte a îndatoririle tale pentru a ajuta un coleg să înţeleagă ce are de făcut. Cum l-ai ajutat? Care a fost rezultatul?

PREGĂTEŞTE-TE
                                DE UN 
                                     INTERVIU PERFECT!
Pentru cei mai mulţi candidaţi, interviurile reprezintă cel mai intimidat element. Dar nu ar trebui să fie aşa.
Dacă ştii la ce să te aştepţi şi eşti pregătit pentru orice, nu trebuie să te îngrijoreze nimic. Ştim toate trucurile - de la ce trebuie să îmbraci la interviu până la modalităţile prin care îţi poţi mări şansele de reuşită după ce interviul s-a terminat.

            ATITUDINEA
                          CONTEAZĂ!
Primul lucru pe care trebuie să-l faci - fii sigur că te prezinţi la interviu cu o atitudine corespunzătoare. E normal să fii emoţionat înainte de un interviu, dar trebuie să-ţi schimbi modul de gândire referitor la acest lucru. Mulţi petrec ore în şir gândindu-se la toate lucrurile ce ar putea merge prost, iar apoi, ca rezultat, chiar greşesc la interviu. Gândeşte-te la interviu ca la un joc. Aceasta este şansa ta de a-ţi dovedi calităţile reale, mult mai convingător decât în CV!
Ţine minte! Nu este vorba doar de un angajator care te intervievează pentru un post. Vrei să vezi dacă firma respectivă ţi se potriveşte. Dacă vei gândi aşa, nu te vei purta ca un om disperat, gata să accepte orice job i s-ar oferi.
Un alt lucru important este gândul pozitiv. Cu o zi înainte de interviu gândeşte-te ca interviul va merge foarte bine, că vei da răspunsuri inteligente, că vei fi relaxat şi încrezător.
         PREGĂTIREA
                                             E
                                                VITALĂ!
Ca pentru orice alt test, trebuie să te pregăteşti din timp pentru interviu. Gândeşte-te la ce ar vrea să ştie angajatorul şi pregăteşte nişte răspunsuri. Firmele vor oameni optimişti şi motivaţi, aşa încât fii sigur că răspunsurile tale reflectă aceste calităţi. Chiar dacă fiecare interviu e diferit, există întrebări care apar mereu, iar un răspuns pregătit din timp te va transforma într-o persoană încrezătoare şi îl va impresiona pe angajator.
Găseşte-ţi timp să te gândeşti la câteva situaţii - când te-ai descurcat într-o problemă dificilă, ţi-ai depăşit limitele sau ai făcut ceva foarte important pentru firmă la care ai lucrat înainte. E foarte greu să te gândeşti pe moment la aceste lucruri.
O altă întrebare foarte frecventă e aceea referitoare la defecte. Intervievatul precaut va şti cum să transforme un răspuns negativ într-unul pozitiv, explicând cum un defect poate deveni o calitate. Spunând că ai probleme pentru că dai foarte multă atenţie detaliilor sau că simţi nevoia să fii motivat reprezintă răspunsuri bune. Răspunzând la întrebări negative, vorbind despre experienţe trecute înseamnă că ai învăţat din greşeli şi a-i devenit mai bun.
Angajatorii caută de asemenea pe cineva care să aibă calităţile cerute pentru job, nu pe cineva neştiutor pe care să-l pregătească ei.
Cercetează compania cu atenţie pentru a răspunde la "Ce ştii despre noi?", deoarece şi aceasta este o  întrebare frecventă, iar nimic nu este un răspuns acceptat.
Caută pe site-l companiei, întreabă, citeşte presa. Gândeşte-te la ce nevoi are firma şi pregăteşte-te astfel, încât să te încadrezi în standardele cerute.
Anunţul referitor la job îţi oferă de asemenea indicii despre acest lucru.
Reţine: cu cât eşti mai pregătit, cu atât eşti mai încrezător!
REGĂTEŞTE-TE DE
            PRIMA
                               IMPRESIE
                                          CONTEAZĂ!
Trebuie să ştii exact unde te duci şi numele celui pe care îl întâlneşti. Nu uita să îţi acorzi 15 minute în plus pentru cazul în care eşti prins în trafic.
Când ajungi la interviu strânge mâna intervievatorului cu putere şi priveşte-l în ochi. Interviul este ocazia ta de a face o impresie foarte bună. Tratează-i politicos pe toţi cei care îi întâlneşti. Cât aştepţi, nu trimite SMS-uri, pentru că s-ar putea ca cineva să-ţi urmărească gesturile.
 Iată şi câteva lucruri care nu se fac: nu mestecă gumă, nu lăsa telefonul deschis, nu întrerupe. Când vei fi întrebat de ce vrei să îţi schimbi locul de munca ai grijă să pari o persoană dornică de dezvoltare profesională, nu una care nu se poate adapta sau nu poate lucra cu ceilalţi.
             ŞI....
                        ASPECTUL
                                     CONTEAZĂ!
Studiile arată că prima impresie este dată în primele 10 secunde, după modul cum arată persoana.
Îmbracă-te ca şi cum ai avea deja jobul! Informează-te cum se îmbracă cei care lucrează în firma respectivă (nu ne referim la uniforme, bineînţeles) şi îmbracă-te la fel. Chiar dacă stilul e neoficial, îmbracă-te decent. Nu este momentul să încerci un stil nou sau trendy. Un costum e potrivit oricărei ocazii. Fii însă sigur că ţi se potriveşte şi că te simţi bine în el.
ATENŢIE la culoare! Albastru, gri şi negru sunt cele mai profesionale culori. Roşu - încrezător şi sociabil. Galben - simţ al umorului dezvoltat. Verde - cumpătat în situaţii de criză.        ASPECTUL
                 LIMBAJUL
                           CORPULUI
Chiar dacă angajatorul s-ar putea să nu conştientizeze acest lucru, limbajul corpului spune multe. Contactul vizual este obligatoriu şi indică faptul că eşti o persoană încrezătoare, sinceră, ca nu ai nimic de ascuns. Evită să îţi atingi faţa sau urechile pentru că acest lucru indică faptul că eşti evaziv sau că minţi. Încrucişarea picioarelor sau a mâinilor te face să pari inabordabil. Nu te apleca foarte mult înainte pentru ca o să pari tensionat. Stai drept, dar relaxat.
             STRATEGIA
                                        DE
                                                     INTERVIU                  
Cel ce te intervievează se află acolo pentru a-ţi adresa întrebări, iar tu te afli acolo pentru a răspunde inteligent şi la obiect. Fii sigur că răspunsurile tale au ca rezultat explicarea faptului că eşti persoana potrivită pentru postul respectiv.
Nu există răspunsuri greşite, dar sunt răspunsuri care indică mult mai bine că eşti candidatul potrivit. Când eşti întrebat despre calităţi, dă exemple. In loc să spui: „Sunt un bun agent de vânzări poţi spune: abilităţile mele în domeniul vânzărilor sunt indicate de faptul ca am reuşit să depăşesc pragul cu 50% în fiecare lună”. S-ar putea să pară că te lauzi, dar cum ar putea să afle despre acest lucru altfel?
Fii sigur că adresezi şi tu întrebări. Interviurile nu se desfăşoară pe sens unic. Întrebând arăţi că te-ai gândit serios înainte să aplici şi trebuie să afli dacă vrei cu adevărat slujba asta!

STRATEGIA
                        CELOR 5   
                                           ÎNTREBĂRI                                                                  
Trebuie să ai cel puţin 5 întrebări pregătite, care să aibă nevoie de răspunsuri mai ample. Întreabă despre natura jobului, despre oportunităţile de dezvoltare şi despre modalităţile de pregătire pentru personalul nou.
Întreabă cum se încadrează jobul tău în structura companiei, despre viitoarele strategii şi cum se adaptează compania la noile pieţei. Acest lucru îi impresionează întotdeauna pe angajatori!
Nu întreba despre salariu sau beneficii. Aşteaptă până ţi se oferă postul şi nu fi tu cel care aduce acest subiect în discuţie.
Fii calm, vorbeşte încet şi încearcă să transformi interviul într-o discuţie. Dacă dialogul decurge natural, angajatorul va crede că aveţi multe în comun şi că te cunoaşte mai bine. Aşa că lasă-l pe el să direcţioneze discuţia, dar asumă-ti un rol activ în discuţie. Fii activ şi vorbeşte liber. Adoptă tonul pe care îl impune angajatorul. Dacă el este prietenos şi sociabil fii şi tu la fel. Dacă este formal şi rezervat trebuie să te conformezi.
Nu comenta şi nu întrerupe. Dacă te pierzi ia o scurtă pauză, reculege-te şi gândeşte-te la ce vrei să spui. Studiile arată că, într-un interviu reuşit, candidaţii petrec 50% din timp ascultând.
         SFÂRŞITUL  
                                    INTERVIULUI                                                                  
Întotdeauna, înainte de a pleca, exprimă încă o dată interesul faţă de postul dorit. Asta nu înseamnă să spui ceva disperat sau fals. Dar lasă de înţeles că eşti impresionat de ce ai văzut şi ai aflat până acum. Apoi mulţumeşte pentru timpul şi interesul acordat. Trebuie să arăţi încă o dată că eşti persoană potrivită. In cursul zilei următoare poţi trimite un e-mail prin care să îi spui angajatorului cât de interesantă a fost discuţia. Trebuie să fii scurt şi fără să ceri ceva. Nu este doar politicos, dar îl va face să se gândească din nou la tine!


5 MODALITĂŢI
                            PENTRU  A  SALVA                                            
                                                 UN INTERVIU
Există mai multe motive pentru care un interviu să nu meargă aşa cum ţi-ai dori – poţi face greşeli pe care ai fi putut să le eviţi, ca de exemplu: să întârzii sau pur şi simplu, fără nici o explicaţie clară, să nu existe nivelul potrivit de comunicare între tine şi angajator.                          Nu intra in panică – poţi salva interviul, urmând câţiva paşi importanţi.
Primul pas: Zâmbeşte. Limbajul corporal joacă un rol deosebit de important într-un interviu – dacă îţi relaxezi umerii şi zâmbeşti larg, şi tu şi intervievatorul vă veţi simţi mai confortabil şi in plus, te vei simţi plin de energie şi încrezător, ceea ce cu siguranţă te vor ajuta.
Alţi paşi pe care trebuie să îi urmezi pentru a recupera un interviu: Pune întrebări intervievatorului. Dacă simţi că nu poţi răspunde întrebărilor intervievatorului în maniera dorită de acesta, încearcă o schimbare de tactici – pune câteva întrebări intervievatorului.
Îndreptând atenţia discuţiei pentru câteva momente spre intervievator, vei reuşi să te aduni şi să îţi formulezi nişte răspunsuri clare şi, de asemenea, îi vei da ocazia acestuia să îţi explice mai bine ce informaţii doreşte să obţină de la tine.
Trebuie să ai câteva întrebări deja formulate, pe care să le ţii minte în momentul interviului, ca de exemplu:
• Ce anume vă place cel mai mult să faceţi în această companie?
• Cum aţi descrie mediul de lucru din aceasta companie?
• Cum arată o zi obişnuită în cadrul acestui departament?

Obţine feedback-ul intervievatorului. Dacă intervievatorul pare plictisit sau este distant în timpul interviului, nu este totul pierdut.
Gândeşte-te dacă răspunsurile pe care le dai sunt în direcţia pe care o urmăreşte intervievatorul – astfel, te poţi concentra asupra lucrurilor potrivite pe care trebuie să le spui şi poţi evita să vorbeşti pe lângă subiect.
Dacă nu ai înţeles exact care este întrebarea sau dacă aceasta nu a fost clar formulată, cere câteva clarificări intervievatorului.
Dacă, în continuare, simţi că interviul nu decurge aşa cum ar trebui, poţi întreba angajatorul direct dacă are anumite temeri cu privire la posibilitatea de a te angaja sau întrebări la care i-ai putea da nişte răspunsuri.
In cazul în care intervievatorul pare plictisit sau distrat, trebuie să reţii că este important să afli motivele care stau în spatele unui astfel de comportament.

Măgulirea îţi deschide orice uşă. Toţi oamenii, inclusiv intervievatorii, se simt bine atunci când sunt apreciaţi de cei din jur.
Pentru a-ţi bine-dispune angajatorul, fă-i un compliment, spune câteva cuvinte frumoase despre companie, birou sau orice ar putea să-i facă plăcere să audă – aceasta demonstrează că eşti o persoană cu o atitudine pozitivă, calitate foarte des căutată de către manageri la persoanele care candidează la un job.
De asemenea, vei dovedi că eşti bine pregătit, că te-ai documentat în privinţa companiei, ceea ce, cu siguranţă, îţi va conferi un avantaj.
Trebuie însă să fii atent la următoarele aspecte: complimentele nu trebuie să fie prea evidente, prea numeroase sau prea personale (intervievatorul nu va lua in serios observaţiile tale asupra tunsorii sale „grozave”). Este de preferat să faci complimente simple, dar sigure, referitoare la companie, de exemplu: „cât de prietenoasa pare atmosfera de la birou”.
Se poate că nu din cauza ta să nu meargă bine interviul.
Dacă simţi că ai făcut tot ce ţi-a stat în putinţă pentru ca interviul să decurgă cât mai bine, dar atmosfera este tot rece şi anostă, iată sfatul nostru: „Prezintă-te cât mai bine, şi treci mai departe”!
Este posibil ca intervievatorul să aibă anumite probleme personale sau de sănătate, sau pur şi simplu să aibă o zi proastă, sau alte motive care nu au nici o legătură cu tine.
Reţine că trebuie să ai încredere în tine şi nu te lăsa demoralizat de o eventuala nereuşită în cadrul unui interviu – străduieşte-te ca totul să decurgă cât mai bine şi nu te îngrijora în privinţa lucrurilor pe care nu le poţi controla.
 PREGĂTEŞTE-TE
                       PENTRU UN                                             
                                             INTERVIU
                                                             PERFECT
Micile amănunte care îţi pot salva interviul.
Pregătirile pentru interviu pot fi stresante şi îţi pot ocupa mult timp. Poţi pierde zile întregi făcând cercetări asupra companiei, gândindu-te la răspunsurile celor mai dificile întrebări posibile şi pregătindu-ţi portofoliul. Cu atât de multe de făcut, poţi uita cu uşurinţă detaliile practice care contribuie la succesul unui interviu.
Iată în continuare micile amănunte care sunt de cele mai multe ori omise de către candidaţi, în cadrul pregătirii acestora pentru interviu.
Asigură-te dinainte că ştii cum să ajungi la interviu şi, eventual, cu o zi înainte, fă acest drum. De asemenea, află cu precizie clădirea, etajul şi eventual biroul unde va avea loc interviul, în cazul unei companii mari.

Dacă ai noroc, vei fi întâmpinat de recepţionistă în momentul când vei intra pe uşa firmei şi vei fi condus; altfel, va trebui să te descurci singur, aşa că asigură-te că ştii unde să ajungi.
Fii „ochi şi urechi” la tot ceea ce se întâmplă în jurul tău.
Când vine vorba despre interviu, ceva mai multă atenţie nu strică. Poţi considera că interviul începe în momentul în care ai ajuns la firmă, aşa că fii „ochi şi urechi” la tot ce se întâmplă în jurul tău. Oricare din persoanele din jurul tău poate fi chiar intervievatorul, aşa că fii foarte atent şi comportă-te cât mai bine. Fii amabil şi politicos cu toate persoanele pe care le întâlneşti, începând cu paznicul de la intrare, până la recepţionist(a).

Dacă intri în discuţie cu persoane necunoscute, fii cât mai agreabil şi politicos – reţine că nu este momentul potrivit pentru a te plânge de „mirosul neplăcut de la intrare” sau de cât trebuie să aştepţi la lift.
 In cele din urmă, dar nu mai puţin important, ţine-ţi telefonul închis pe parcursul întregului interviu.
        AL
                   DOILEA 
                                          INTERVIU
Felicitări! Ţi-ai uimit viitorul şef în cadrul primului interviu şi ai fost chemat să susţii un al doilea interviu. Cu ce va diferi acest al doilea interviu faţă de primul?

De data aceasta, vei petrece mai mult timp în companie, discutând cu mai mulţi oameni, individual sau intr-o discuţie colectivă şi vei fi urmărit cu atenţie – cum te comporţi, ce fel de personalitate ai.
Din perspectiva angajatorului, un al doilea interviu este o ocazie pentru de a evalua cu atenţie aptitudinile, comportamentul şi calităţile interpersonale ale candidatului.
Potenţialul tău angajator va dori să se asigure că eşti perfect pentru jobul respectiv, dar şi pentru colectivul firmei. Majoritatea angajatorilor programează mai multe interviuri în aceeaşi zi pentru un anumit job, astfel încât sarcina ta de a te evidenţia de ceilalţi candidaţi devine mai dificilă. Pentru a-ţi convinge intervievatorul că te potriveşti companiei, vorbeşte-i despre experienţa şi abilităţile tale, care te vor ajuta să îndeplineşti cu succes cerinţele jobului.
In cadrul primului interviu, probabil că ai cunoscut una sau doua persoane din cadrul firmei. De data aceasta, pregăteşte-te să cunoşti mai multe persoane în decursul zilei, printre care posibili viitori manageri, colegi de departament sau alţi angajaţi ai firmei.
Este posibil să faci cunoştinţă cu diferite persoane, care îţi vor pune aproximativ aceleaşi întrebări. Da aceleaşi răspunsuri sub o altă formă, pentru a nu suna teatral.
Dacă ai posibilitatea, înainte de interviu, fă rost de numele persoanelor pe care le vei întâlni în cadrul firmei şi află câteva lucruri despre fiecare, pentru a putea avea câteva subiecte de discuţie.
Dacă faci cunoştinţă cu două sau mai multe persoane în acelaşi timp, ai grijă să menţii contactul vizual şi să discuţi cu fiecare dintre ele.
Paşii următori celui de-al doilea interviu.
Sunt destul de rare situaţiile în care ţi se face o ofertă concretă chiar la sfârşitul celui de-al doilea interviu. Dacă totuşi te afli într-o astfel de situaţie, nu te grăbi să iei o decizie – cere câteva zile pentru a analiza oferta.
Dacă în urma interviurilor nu primeşti o ofertă directă, trimite o scurtă scrisoare sau un e-mail de mulţumire fiecărei persoane cu care ai discutat.
Unele companii iau deciziile de angajare în câteva zile de la data interviurilor, dar poate dura chiar şi câteva săptămâni în unele cazuri.
Ai răbdare, fii flexibil şi pregătit pentru o ofertă sau o invitaţie.
4 GREŞELI
                  PE CARE
                              URMEAZĂ SĂ LE 
                                                               EVIŢI

Pentru a ajunge la un interviu, trebuie mai întâi să treci de persoana care recrutează. Aceasta este, de obicei, primul tău contact cu potenţialul angajator, fiind persoana care decide dacă CV-ul tău merită sau nu să ajungă pe biroul Intervievatorului.

Deşi este foarte important să ştii ce fac recrutorii, trebuie să ştii şi ce anume NU fac. Doar nu vrei ca o cerere nepotrivita să îţi elimine şansele de a participa la un Interviu.
Iată, în continuare, ce anume NU trebuie să pretinzi unui angajator.



1. Nu fi exagerat de prietenos.
Desigur, recrutorii sunt, în general, persoane calde, prietenoase şi săritoare la nevoie. Datoria lor este să te ghideze prin întregul proces de angajare şi să te ajute. Cu toate acestea, nu uita că ei sunt nişte profesionişti respectabili şi tratează-i ca atare – fii prietenos, dar nu exagerat de familiar. Este de preferat să limitezi pe cât posibil conversaţiile personale, glumele şi contactul fizic.
La sfârşitul unui Interviu dificil cu managerul angajator, te vei simţi probabil uşurat să-l vezi pe recrutor zâmbind. Nu fi tentat să ii răspunzi cu acelaşi gest, deoarece chiar dacă Interviul s-a terminat, trebuie să îţi concentrezi atenţia asupra managerului.

Regula de aur: In prezenţa recrutorului, NU spune sau face nimic ce nu ai spune sau face în prezenţa şefului tău.

2. Nu-i cere recrutorului sfaturi pentru cariera ta.
Obiectivul recrutorului nu este acela de a te ajuta să obţii un job, ci doar acela de a te ajuta să treci cu uşurinţă prin tot procesul de recrutare al companiei respective.
Recrutorii nu sunt consilieri – nu se cuvine să le ceri ajutorul în redactarea Scrisorii tale de Intenţie, a CV-ului sau în planificarea carierei tale.

Le poţi pune întrebări despre compania respectivă sau despre domeniu în general, dar încearcă să faci referinţă la jobul la care te-ai înscris. Şi cel mai important: păstrează cele mai bune întrebări ale tale pentru Interviul cu managerul angajator – aceasta este persoana pe care trebuie să o impresionezi cu-adevărat.

3. Nu cere informaţii despre alţi candidaţi.

Trebuie sa fii preocupat de o singură persoană candidată la acest job – TU.

Deşi nu este uşor să rezişti tentaţiei, nu cere informaţii despre ceilalţi candidaţi la jobul respectiv, deoarece recrutorii nu oferă astfel de informaţii în general, şi în plus, vei părea nesigur pe calităţile şi aptitudinile tale.

Totuşi, poţi pune întrebări despre procesul de recrutare sau despre jobul respectiv. Iată câteva întrebări de acest gen:
  • recrutaţi în continuare candidaţi pentru acest job?
  • câţi candidaţi s-au înscris pentru acest job?
  • cum aţi descrie candidatul ideal pentru acest job?
  • pot face ceva pentru a-mi îmbunătăţi şansele de a fi ales pentru această poziţie?

Pentru a fi în topul competiţiei, trebuie să fii cât mai bun.
4. Nu pretinde un tratament preferenţial.
Deşi probabil că ţi-ai dori, nu eşti singurul candidat pentru acest job. Şi, deşi recrutorii sunt întotdeauna gata să te ajute, scopul lor nu este acela de a fi avocatul tău în faţa managerului angajator, dar de a găsi o persoană potrivită acestui job.
Nu cere niciodată unui recrutor să pună o vorbă bună pentru tine managerului – dacă eşti persoana potrivită pentru acest job, oricum te vor angaja. De asemenea, nu cere niciodată să îi fie transmis un anumit mesaj din partea ta managerului; este mai bine să îi scrii un e-mail de mulţumire.
Dacă ştii să iei iniţiativă şi să te afirmi, managerul te va considera ca fiind capabil, încrezător şi conştiincios. Reţine faptul că pentru a fi tratat cât mai bine de către recrutor, trebuie să il tratezi în acelaşi stil.
 6
34 DE GRAŞELI
                          ÎN TIMPUL
                                                   INTERVIU

(Din rapoartele făcute de 153 de companii).
1. Înfăţişarea neingrijită.
2. Lipsă de interes şi entuziasm.
3. Accentuarea aspectului financiar - interesul doar pentru cea mai mare oferta.
4. Criticarea foştilor şefi.
5. Nepuţinta de a te uita la intervievator în timpul conversaţiei.
6. Strângerea slabă de mână.
7. Comoditatea de a nu te duce la interviu.
8. Întârzierea la interviu.
9. Să uiţi să îţi exprimi aprecierea faţă de intervievator pentru timpul acordat.
10. Să nu pui întrebări despre postul oferit.
11. Să nu răspunzi clar la întrebări.
12. Să fii arogant, foarte agresiv, plin de sine ca şi cum le-ai ştii pe toate.
13. Să nu te exprimi clar: dicţie greşită, greşeli de gramatică.
14. Sa nu ştii să îţi plănuieşti cariera. Lipsa obiectivelor şi scopurilor
15. Lipsă de încredere şi siguranţă. Nervozitate când eşti pus în situaţii dificile.
16. Lipsă de implicare în diferite activităţi.
17. Să nu vrei să începi cariera de la început. Să te aştepţi la prea mult, prea devreme.
18. Să găseşti scuze şi motive, să fii evaziv în privinţa aspectelor nefavorabile din trecutul tău.
19. Lipsă de tact.
20. Lipsă de curtoazie.
21. Lipsă de maturitate.
22. Lipsă de vitalitate.
23. Indecizia.
24. CV incomplet şi neingrijit.
25. Să obişnuieşti să pierzi timpul.
26. Să vrei joburi pentru perioade scurte de timp.
27. Lipsa de interes în compania sau domeniul respectiv.
28. Standardele morale discutabile.
29. Cinismul.
30. Lenea.
31. Intoleranţa. Să ai prejudecăţi.
32. Interesul redus.
33. Incapacitatea de a suporta criticele.
34. Să fii coleric, extrem de iritabil.

NU AI EXPERIENŢĂ PROFESIONALĂ –
                            
               CE SPUI LA INTERVIU ?
Ce  faci dacă eşti în căutare de job şi nu ai nici un fel de experienţă?
Absolvenţii aflaţi în acesta situaţie se intimidează şi recunoscând că nu au experienţă promit că ar fi dispuşi să facă "orice la început"... Un astfel de răspuns, din păcate, nu convinge angajatorul că poate să-ţi ofere un serviciu.
Singura posibilitate de a contrabalansa dezavantajul lipsei de experienţă este să-ţi evidentiezi potenţialul profesional, mai exact, abilităţile pe care le deţii. Pentru a dovedi că vei face faţă cerinţelor postului, te poţi folosi de "tehnicile" următoare:
Concentrează-te pe o activitate care te pasionează şi pe care ai dori să o practici permanent: programarea sau designul, vânzările, marketingul, contabilitatea, etc.
Identifică acele abilităţi cheie căutate în domeniul dat. De exemplu, pentru a lucra în vânzări este necesar să ai încredere în tine, să îţi placă să comunici cu oameni diferiţi, să fii convingător pentru a-i determina să-ţi accepte oferta, să fii perseverent.
O dată definite aceste caracteristici, treci la pasul doi. Incearca să identifici, în experienţa ta personală, situaţii în care ai dat dovadă de aceste calităţi.
O astfel de situaţie poate fi următoarea: “Am foarte mulţi prieteni şi îmi place să organizez drumeţii sau activităţi de divertisment pentru tot grupul. De obicei reuşesc să îi conving pe cei mai mulţi să accepte planurile iniţiate de mine".
In alte domenii, lucrurile stau puţin diferit, dar principiul este în mare parte acelaşi. Spre exemplu, pentru grafică şi design sunt necesare, printre altele, calităţi precum: creativitate, cunoştinţe tehnice de utilizarea a programelor specifice Corel şi abilitatea de a respecta deadline-ul pentru finalizarea unei lucrări.
Din experienţa ta personală poţi lua în considerare urmatoarele situaţii, care dovedesc că ai unele abilităţi:
  • am prelucrat grafic fotografii care sunt incluse în albumul fotografic despre... dai denumirea instituţiei sau ai chiar albumul cu tine, unde este indicat numele tău;
  • am creat designul pentru coperţile unor albume muzicale (le poţi prezenta);
  • am creat un web site pentru facultatea noastră sau pentru firma (poţi prezenta documente de conformare);
  • am colaborat cu diferite posturi de radio în calitate de corespondent voluntar (dai denumiri sau prezinţi scrisori de recomandare).
In urma acestor exemple ar trebui să poţi identifica, prin analogie, situaţii care să releve că deţii abilităţile necesare pentru jobul dorit.
Mulţi cred că viaţa ne este lipsită de ocazii în care să dovedim abilităţile noastre profesionale. Dăm doar câteva întrebări prin care poţi să identifici acele situaţii in care să pui în evidenţă abilităţile potrivite job-ului în care vrei să te angajezi:
1.  Ce te-a pasionat cel mai mult până acum?
2.  Ce rezultate, de care eşti mulţumit, ai obţinut?
3.  Ce iniţiativă ai avut, în trecut?
4. Ce rol îţi place să joci cel mai mult când eşti într-o echipă sau într-un grup?
5. In ce situaţii ai fost surprins chiar şi tu de modul eficient în care ai comunicat cu ceilalţi?
6. Cum îţi place să petreci timpul liber?
Odată identificate răspunsurile la întrebările de mai sus acestea pot fi folosite ca argumente pentru abilităţile care sunt cerute in job-urile de început.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu